אתר הספר

"כוח האמונה"

"שמע ישראל"
 
שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל:ה' אֱלוהֵינוּ,ה' אֶחָד.
(בלחש: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד")
וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱלהֶיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ, וּבְכָל מְאדֶךָ. וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ. וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטוטָפת, בֵּין עֵינֶיךָ.
וּכְתַבְתָּם עַל מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.

וְהָיָה, אִם שָׁמעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍תַי, אֲשֶׁר אָנכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלהֵיכֶם, וּלְעָבְדוֹ, בְּכָל לְבַבְכֶם, וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ, יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ; וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ, וְתִירושְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ.וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ, לִבְהֶמְתֶּךָ; וְאָכַלְתָּ, וְשָׂבָעְתָּ.
הִשָּׁמְרוּ לָכֶם, פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם; וְסַרְתֶּם, וַעֲבַדְתֶּם אֱלוהִים אֲחֵרִים, וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם, לָהֶם. וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם, וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלא יִהְיֶה מָטָר, וְהָאֲדָמָה, לא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה, מֵעַל הָאָרֶץ הַטּובָה, אֲשֶׁר ה' נותֵן לָכֶם.

וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה, עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם; וּקְשַׁרְתֶּם אתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם, וְהָיוּ לְטוֹטָפות בֵּין עֵינֵיכֶם. וְלִמַּדְתֶּם אתָם אֶת בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ.
וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם, וִימֵי בְנֵיכֶם, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם, עַל הָאָרֶץ.
וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם, וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם, לְדורתָם, וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף, פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אותוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו‍ות ה', וַעֲשִׂיתֶם אתָם; וְלא תָתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם, וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם, אֲשֶׁר אַתֶּם זנִים, אַחֲרֵיהֶם. לְמַעַן תִּזְכְּרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְו‍ותָי; וִהְיִיתֶם קְדשִׁים, לֵאלהֵיכֶם.אֲנִי ה' אֱלהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם, לֵאלהִים: אֲנִי,ה' אֱלהֵיכֶם. (אמת)
(ה' אֱלהֵיכֶם אמת)
 
"כוונות בתפילת שמע ישראל"
 
לפני קריאת שמע ישראל, יש לדמיין שכל עם ישראל נמצאים יחד ואתה פונה לכל עם ישראל:
 
הכוונה הבסיסית:
"שמע ישראל!" - הנך פונה לכל עם ישראל וקורא להם לשמוע, להבין ולקבל את מה שהנך עומד להגיד.
"ה' אלוקינו!" - ה', שהוא אדון הכול, היה, הווה ויהיה, הוא האלוקים שלנו.
"ה' אחד!" - ה' הוא האל היחיד ועוד שום אלוקות מלבדו.

מי שלא כיון לפחות את הכוונה הבסיסית בפסוק ראשון של קריאת שמע ובאמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", לא יצא ידי חובתו במצות קריאת שמע.
 
כוונות נוספות:
בכל מקום בתפילה כשמזכירים שם הוי"ה (שם ה') יש לכוון שהשם יתברך הוא "אדון הכל, היה הווה ויהיה".
וכשאומרים "אלוקינו", יש לכוון שהשם יתברך הוא "תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם".

"אחד"
כשאומרים אות אל"ף של תיבת "אחד", יש לכוון שהקב"ה הוא אחד.
וכשאומרים אות חי"ת של "אחד", יש לכוון שהקב"ה יחיד בשבעה רקיעים וכן בארץ (סה"כ שמונה, כגימאטרייה של האות ח').
וכשאומרים אות דל"ת של "אחד", יש לכוון שהשם יתברך מושל בארבע רוחות העולם (צפון, דרום, מזרח ומערב).
 
האות ע' של המילה "שמע" והאות ד' של המילה "אחד" נכתבות בספר תורה כאותיות גדולות, ויוצרות את המילה "עד".
כלומר, יש לכוון שאתה עד לכך שהיינו כל עם ישראל במעמד הר סיני וראינו שה' הוא אחד ואין עוד מלבדו.
 
הכוונה באמירת "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד":
מיד לאחר הפסוק "שמע ישראל" יש לומר בלחש: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
משפט זה אינו מופיע בפרשת שמע ואינו מופיע בתנ"ך, ואומרים אותו משום תקנת חכמי ישראל.
 
מסופר בתלמוד מסכת פסחים (נו, א), שלפני פטירתו של יעקב אבינו, נאספו כל בניו אליו, ורצה לגלות להם את קץ הימים, ונסתלקה ממנו שכינה ולא יכל לגלות להם את הקץ. אמר לבניו: שמא יש בכם מי שאינו הגון, כאברהם שיצא ממנו ישמעאל, וכאבי יצחק שיצא ממנו עשו, ולכן איני יכול לגלות לכם את הקץ? פתחו כולם ואמרו: "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד", כשם שאין בלבך אלא אחד כך אין בלבנו אלא אחד. באותה שעה פתח יעקב ואמר: "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד". אמרו חז"ל: ומה נעשה אנחנו? נאמר משפט זה, והרי לא נכתב בפרשה. לא נאמר אותו, והרי יעקב אבינו ע"ה אמרו. לפיכך תיקנו לאומרו בלחש. פסוק זה נחשב כהמשך לקבלת עול מלכות שמים שבפסוק הראשון, ולכן גם בו חובה לכוון לפירוש המילים, ואם קראו בלא כוונה צריך לחזור ולקוראו בכוונה (מ"ב סג, יב).

יש להפסיק קצת בין פסוק שמע לפסוק בשכמל"ו (ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד), וכן יפסיק קצת בין פסוק בשכמל"ו לפסוק ואהבת, וכשאומר פסוק בשכמל"ו ירכין ראשו קצת למטה בתיבת "מלכותו", ויש סוד בדבר להוריד הארה אל השכינה מלכות עקרת הבית, ואע"ג דאומרים בשכמל"ו בלחש מכל מקום ישמיע לאוזניו קצת.

רמ"ח תיבות (מילים) ב"שמע ישראל" כנגד(רמ"ח = 248) איברי האדם
מספר הרמ"ח תיבות בקריאת שמע הוא כך:
שש (ו') תיבות ב: "שמע ישראל", ועוד שש (ו') ב"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", מ"ב ב"ואהבת", ע"ב של "והיה אם שמוע" עד "ושמתם", נו"ן ב "ושמתם" עד "ויאמר", ס"ט ב "ויאמר". הרי סך הכל רמ"ה ועם ג' תיבות שכופל השליח ציבור נשלמים רמ"ח תיבות.
וידוע כי במספר הרמ"ח הנזכר יש כוונות עמוקות בכל הפרטים ואי אפשר להיות נחסר אצל כל אחד ואחד ממספר הרמ"ח כלום, ולכן גם היחיד הקורא ק"ש בין בשחרית בין בערבית בין ק"ש שעל המטה צריך לכפול ג' תיבות "ה' אלהיכם אמת" כדי להשלים הרמ"ח. (בן איש חי הלכות)

התורה נותנת חיים ורפואה לעולם ולאדם, ובמיוחד קריאת שמע שכלולים בה יסודות האמונה וקיום המצוות. ואמרו חכמים, שיש בקריאת שמע רמ"ח (248) מילים, וכן בגוף האדם ישנם רמ"ח איברים, וכשאדם קורא את קריאת שמע כתיקונה, כל איבר ואיבר נוטל מילה אחת ומתרפא בה. אלא שבפועל יש בשלוש פרשיות של קריאת שמע רמ"ה (245) מילים, וכדי להשלים לרמ"ח, חוזר החזן ואומר "ה' אלוהיכם אמת", ובזה נשלמו רמ"ח מילים (זוה"ח רות צה, א). מי שמתפלל ביחידות, חסרות לו שלוש מילים, וכמה מנהגים נאמרו כיצד להשלימן. למנהג אשכנז יאמר לפני קריאת שמע "א-ל מלך נאמן". לפי השולחן ערוך, יכווןב- 15 אותיות ה-ו'שהן האותיות הראשונות של ברכת אמת ויציב (ו יציב ו נכון ו קיים ו ישר וכו'), שיש בהם רמז לשלושה שמות קדושים, והם יהיו תחליף לשלוש המילים החסרות (שו"ע ורמ"א סא, ג). למנהג רוב הספרדים, היחיד ישלימם לעצמו ויאמר במקום החזן פעם נוספת "ה' אלוהיכם אמת". ואמנם ברור שחזרת היחיד אינה חשובה כחזרת החזן, מכל מקום יש בכך תחליף מסוים. וגם מי שסיים את קריאת שמע אחר שהחזן אמר: "ה' אלוהיכם אמת", יאמר שוב "ה' אלוהיכם אמת", כדי להשלים לעצמו שלוש מילים (כה"ח סא, טו-טז).

"ואתם הדבקים בה' אלהיכם, חיים כולכם היום". המילה "אתם" היא אותיות המילה "אמת". וכשמדבקים את תיבת "אמת" אל "ה' לאקיכם" (בסוף קריאת שמע, כשאומרים: "ה' אלוהיכם אמת"), בזה יושלם רמ"ח תיבות קריאת השמע ומזה יימשך לכם חיים לכולכם היום, כלומר, בכל יום ויום!

טעמים בקשר לקריאת שמע ישראל

· הסיבות שנותנים יד על העיניים בזמן קריאת שמע:
1. כדי שלא להסתכל בדבר אחר שמונע ממנו לכוון (לכן, חובה להשמיע את המילים של קריאת שמע ישראל בקול לעצמו).
2. עיניים עצומות מדמות אדם סומא (עיוור), ולפי התורה "סומא נחשב כמת". לפיכך, על ידי עצימת העיניים זה בבחינת מיתת צדיקים, ומראה על הכוונה למסור נפש בקידוש השם.

· היחס שלנו אל הקב"ה צריך להיות בשילוב של יראה ואהבה.
המילים אהבה ויראה, אותיותיהן מצטרפות: שתי האותיות הראשונות של המילה "יראה" ("יר") מצטרפות לשתי אותיות ראשונות של המילה "אהבה" ("אה") ויוצרות יחד את המילה "יראה". וגם שתי האותיות האחרונות של המילה "יראה" ("אה") מצטרפות לשתי אותיות אחרונות של המילה "אהבה" ("בה") ויוצרות את המילה "אהבה".
מזה לומדים שעל ידי האחד מגיעים גם לשני. כלומר, מספיקה אהבת השם כדי להגיע ליראת השם ולהפך.

· בפרשה ראשונה של שמע כתוב "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך", ואילו בפרשה שנייה כתוב רק "בכל לבבכם ובכל נפשכם" (ואין "ובכל מאודכם"). הטעם הוא: שהיחיד לפעמים הכסף שלו חשוב לו יותר מנפשו, לכן בפרשה ראשונה שהוא בלשון יחיד, יש גם "ובכל מאודך". אך בציבור לא מצוי שלציבור שלם הכסף יהיה חשוב יותר מהנפש.

· אומר הבעל שם טוב הקדוש שכל הפחדים, אפילו הפחד מבעלי חיים, מגיעים לאדם ע"י הקב"ה לא בכדי להפחידו, אלא ללמדו מה זה פחד כדי שיוכל להגיע ליראת השם. לכן, מי שמכניס בעצמו בליבו יראת השם, לא יפחד משום דבר שבעולם!

· בזמן קריאת שמע יש לאחוז את הציצית סביב הקמיצה של יד שמאל, ויש סוד עמוק בדבר. ורצוי לשים את ידו עם הציצית על הלב ויעכבם שם עד שיגיע בתפילה ל"ותורתך ודברך ישים על לבו". וינשק אותם. השם הויה רמוז בחוטי הציצית.

· "ושמתי פדות בין עמי ובין עמך למחר יהי האות הזה". "מחר" אותיות רמ"ח ואותיות רח"מ ואותיות רומח. והענין הוא כי ישראל כל אחד מהם צריך לקיים רמ"ח מצות, וזה אי-אפשר שיעשה כל אחד רמ"ח מצוות עשה, אך ע"י אהבה שיש בישראל בין זה לזה, כל אחד יהיה נשלם ברמ"ח ממעשה חבירו, ולכן רמ"ח הם אותיות רחם כי רחם הוא תרגום של אהבה בארמית לרמוז רמ"ח מצות נשלמין אצל כל אחד ואחד ע"י רחם שהוא אהבה.
וידוע כי שלימות קיום רמ"ח עשה מסוגלים לגאולה כי רמ"ח עשה הם בסוד החסדים, והם בסוד ו"ה שבשם, ושס"ה ל"ת ה"ס הגבורות והם בסוד י"ה שבשם, והגאולה תהיה מתגבורת החסדים וע"י שלימות תיקון ו"ה שבשם, גם ידוע ע"י מדת האהבה שתהיה שלימה בישראל תהיה הגאולה, לז"א ושמתי פדות בין עמי ובין עמך למחר אותיות לרמ"ח ואותיות לרחם ר"ל ע"י זכות רמ"ח עשה שעתידין לקבל בסיני וע"י זכות רחם שיש ביניהם יהיה האות הזה של הפדות:
או יובן בס"ד ידוע דק"ש יש בה רמ"ח תיבות מני כי כוחה גדול להכרית את אויבי ישראל הקליפות והתחתונים שברשותם והיא תהיה להם כמו רומח לדקור וכמו חרב להרוג כמ"ש רוממות אל בגרונם זו ק"ש ועי"כ יהיה חרב פיפיות בידם להרוג את אויביהם, ולכן גבי פנחס כתיב ויקח רמ"ח בידו וארז"ל זכות רמ"ח תיבות דק"ש וגבר בזה על הסט"א, וז"ש ושמתי פדות בין עמי ובין עמך למחר יהיה האות הזה לרמ"ח הלמד משמש במקום בעבור כלומר בעבור זכות רמ"ח תיבין דק"ש יהיה האות הזה של פדות עמי מיד אויביהם וגבר ישראל, ולכן אנחנו אומרים בסוף הברכה של הק"ש הבוחר בעמו ישראל באהבה דתרגום אהבה רחם ואז אנחנו מתחילין לומר רמ"ח תיבות דק"ש דזכינו לרמ"ח תיבות דק"ש שתהיה רומ"ח וחרב בידינו נגד אויבינו ע"י רחם שהוא אהבה שיש לנו זע"ז: (בן איש חי הלכות)

 
מה חשיבות "שמע ישראל לאחדות עם ישראל"?
לחבר את כל עם ישראל מכל הזרמים סביב נושא משותף. אחדות למען אחדות.
 
 
הרעיון ל"שמע ישראל" נולד בתוך הספר "כוח האמונה":
שלחו את הקישור של הדף הזה לחבריכם כדי לצרף עוד אנשים לפרויקט.
 
 


 

עיצוב אתרים: שגרירים